Κυριακή, 26 Σεπτεμβρίου 2010

10 χρόνια από τη βύθιση του ΣΑΜΙΝΑ

10 χρόνια πέρασαν από το έγκλημα του πλοίου ΣΑΜΙΝΑ και κάνω μία αναδρομή σε αυτό το γεγονός που αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες σύγχρονες τραγωδίες στην Ελληνική ιστορία. Μία σειρά από πολιτικές και επιχειρηματικές ευθύνες, μας ανάγκασε να θρηνήσουμε πάνω από 80 νεκρούς.

Δυστυχώς οι ηθικοί αυτουργοί αυτής της τραγωδίας συνεχίζουν να απολαμβάνουν τη ζωή τους ανεπηρέαστοι αφού ο Χρήστος Παπουτσής υπουργός εμπορικής ναυτιλίας τότε, είναι ο σημερινός υπουργός προστασίας του πολίτη, ενώ η πλοιοκτήτρια εταιρεία η Minoan Flying Dolphin απλά μετονομάστηκε σε Hellenic Flying Dolphin.

Ο μόνος που δεν άντεξε τις τύψεις από τις βαρύτατες ευθύνες του ήταν ο Παντελής Σφηνιας αντιπρόεδρος της Minoan Flying Dolphin ο οποίος έδωσε τέλος στη ζωή του 2 μήνες περίπου μετά το ναυάγιο. Αναλυτικά τα αίτια του εγκλήματος μπορείτε να δείτε εδώ. Παρακάτω παραθέτω το χρονικό των γεγονότων όπως τα είδα στο in.gr.

26 Σεπτεμβρίου 2000, ώρα: 22:15, νήσος Πάρος. Το Ε/Γ-Ο/Γ Εξπρές Σάμινα της εταιρείας Minoan Flying Dolphins παρεκκλίνει της καθορισμένης πορείας του και προσκρούει στο σύμπλεγμα βραχονησίδων Πόρτες, δύο ναυτικά μίλια ανοιχτά της Πάρου. Στο θάλαμο επιχειρήσεων του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ) το περιστατικό αρχικά δεν εμπνέει ανησυχία. Ωστόσο, οι επιβαίνοντες επικοινωνούν με τηλεοπτικούς σταθμούς και δίνουν την πραγματική διάσταση του συμβάντος. Το Σάμινα βυθίζεται!

Πάνω στο Σάμινα επικρατεί χάος. Ανθρωποι τρέχουν αριστερά και δεξιά, προκειμένου να βρουν κάποιο μέσο να σωθούν, άλλοι πηδούν στα αφρισμένα κύματα, ενώ η συσκότιση (αποτέλεσμα ηλεκτρικής βλάβης) δυσχεραίνει τις προσπάθειες επιβατών και πληρώματος να διαφύγουν. Το καράβι βυθίζεται μέσα σε 25 λεπτά.

Το ΥΕΝ αφυπνίζεται, κινητοποιεί το Λιμεναρχείο Πάρου και διατάσσει όλα τα παραπλέοντα σκάφη να σπεύσουν στον τόπο της τραγωδίας, όπου πνέουν άνεμοι εντάσεως οκτώ Μποφόρ. Πρώτοι φτάνουν οι ψαράδες της Πάρου που σώζουν δεκάδες ναυαγούς, ενώ στη «μάχη» ρίχνονται τα σκάφη του Λιμενικού, αλλά και βρετανικά πολεμικά που συμμετέχουν σε άσκηση.

Στο μεταξύ, σύγχυση επικρατεί σχετικά με τον αριθμό των επιβαινόντων. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία κάνει λόγο για 447 επιβάτες και 64μελές πλήρωμα, πληροφορίες όμως αναφέρουν ότι είναι πολύ περισσότεροι. Οι πρώτοι διασωθέντες αποβιβάζονται στην Πάρο και προωθούνται στο Κέντρο Υγείας του νησιού, για να μεταφερθούν στη συνέχεια και να φιλοξενηθούν σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια που προσέφερε ο δήμος.

Με το πρώτο φως της ημέρας αποκαλύπτεται το μέγεθος της τραγωδίας. Ο αριθμός των θυμάτων συνεχώς αυξάνεται. Από 40 στους 42, τους 59, τους 63, τους 74, τους 79 και τελικά στους 80 νεκρούς. Η μεγαλύτερη ναυτική τραγωδία στη χώρα μας από την εποχή της Φαλκονέρας.

Από εκεί και πέρα αρχίζει ο «χορός» των ευθυνών, καθώς όλοι τις αποποιούνται! Ο πλοίαρχος του Σάμινα κατηγορεί τον υποπλοίαρχο, ο υποπλοίαρχος το... πηδάλιο που δεν υπάκουσε, η πλοιοκτήτρια το πλήρωμα, η αντιπολίτευση την κυβέρνηση, η κυβέρνηση την ιδιωτική πρωτοβουλία. Οι επιβάτες κάνουν λόγο για εγκληματική αδιαφορία του πληρώματος, ενώ συγκινητική είναι η αποκάλυψη ότι 21 φαντάροι που επέστρεφαν στη Σάμο από άδεια έσωσαν δεκάδες συνανθρώπους τους, διακινδυνεύοντας την ίδια τους τη ζωή.

Ο διεθνής Τύπος επιτίθεται στη χώρα μας και συνιστά... την προσοχή σε όσους επισκέπτονται την Ελλάδα. Το ναυάγιο γίνεται πρώτο θέμα στο CNN και στα πρωτοσέλιδα των μεγαλύτερων εφημερίδων του εξωτερικού.

Ξαφνικά όλοι αναρωτιούνται πώς η MFD κατάφερε να έχει σχεδόν το μονοπώλιο στην ακτοπλοΐα και βάλλεται πανταχόθεν. Ορίζεται ειδικός εφέτης - ανακριτής (Νίκος Καραδημητρίου), ώστε να αποδοθούν ευθύνες για το τραγικό ναυάγιο. Σε πρώτη φάση διώκονται ο πλοίαρχος και ο υποπλοίαρχος για παράνομη αλλαγή πορείας και ψευδή δήλωση περιστατικού στο ημερολόγιο του πλοίου, ενώ ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης ζητά την επίσπευση της ανακριτικής διαδικασίας και υπόσχεται ότι στην υπόθεση θα χυθεί «άπλετο φως».

Η τραγωδία του Σάμινα, ωστόσο, έφερε στο φως της δημοσιότητας και στην προσοχή του κοινού διάφορα άλλα θέματα που έως τότε δεν άπτονταν του ενδιαφέροντος των ΜΜΕ, των πολιτικών αλλά και του απλού πολίτη. Συγκεκριμένα, το πώς δίδονται οι άδειες σκοπιμότητας, τι είναι το καμποτάζ και τα σωστικά μέσα, ποιος είναι εκπαιδευμένος να τα χρησιμοποιεί, τι είναι η Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων, αλλά και όλο το «παιχνίδι» στην ελληνική ακτοπλοΐα με εξαγορές πλοίων και εταιρειών.

Βασίλης Ραχούτης. Ένας σύγχρονος ήρωας που πρέπει να θυμόμαστε.


Είχα την τύχη να γνωρίσω από κοντά τον πατέρα αυτού του ήρωα όταν υπηρετούσα στο τέλος της θητείας μου σε μονάδα της Λαμίας. Είχε έρθει να επισκεφτεί εμάς τους στρατιώτες και να τους κεράσει για την ψυχή του γιου του. Τα συναισθήματα πάλευαν επάνω του για το ποιο θα κυριαρχήσει. Έβλεπες πόνο, υπερηφάνεια, αγάπη και οργή.

Πόνο για το χαμένο του παιδί, υπερηφάνεια που το παιδί του έβγαλε ασπροπρόσωπο όχι μόνον εκείνον άλλα όλη την Ελλάδα αφού κέρδισε με το φέρσιμο του μία θέση στο πάνθεον της αθανασίας των Ελλήνων ηρώων, αγάπη για όλους εμάς που στα πρόσωπα μας, έβλεπε δικά του παιδιά και οργή για την ατιμωρησία και τις ευθύνες των υπευθύνων.

Ο Βασίλης Ραχούτης μαζί με άλλους 19 συναδέλφους του, έδωσε τον υπερπάντων αγώνα για να σωθούν όσο το δυνατόν περισσότερες ζωές. Εκείνος όμως πλήρωσε ως τίμημα να χάσει τη ζωή του. Πνίγηκε παλεύοντας με τα μανιασμένα κύματα, προσπαθώντας να σώσει ένα μωρό, αφού πρώτα είχε σώσει τη μητέρα. Στη μνήμη του υπάρχει ανδριάντας στα Καμμένα Βούρλα και έχει ανοιχτεί και ιστοσελίδα στο FACEBOOK.

Οι ποινές που επεβλήθησαν από την Ελληνική δικαιοσύνη δεν ήταν κατά την άποψη μου οι πρέπουσες και σε καμία περίπτωση δεν αγγίζουν όλους τους υπεύθυνους.


Πηγές

Δεν υπάρχουν σχόλια: