Σάββατο, 3 Ιουλίου 2010

Ας κάνουμε τις όποιες αγορές μας συνειδητοποιημένα

Διαβάζω την είδηση που «παίζει» για την TOYOTA σε διάφορα μέσα, που ανακαλεί 270000 αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο για να διορθώσει πρόβλημα που παρουσιάστηκε σε μία βαλβίδα του κινητήρα. Είναι κρίμα γιατί κάποτε αυτή η εταιρεία έβγαζε «αθάνατα» αυτοκίνητα. Τώρα και αυτή προσπαθεί να γιατρέψει τις πληγές της, από τότε που την χτύπησε η επάρατη νόσος της παγκοσμιοποίησης. Θα μου πει κανείς «και τι ήθελες να κάνει να το κουκουλώσει;» Φυσικά και όχι και είναι προς τιμήν της που παραδέχεται ανοιχτά τα όποια λάθη της και προσπαθεί να τα διορθώσει.

Προβλήματα τέτοιου τύπου παρουσιάζονται και σε άλλα προϊόντα πέραν των αυτοκινήτων. Είναι πολλές οι εταιρίες που έχουν χάσει τη ταυτότητα τους στην ποιότητα και την αξιοπιστία που είχαν, μετά τις ζυμώσεις που έχουν γίνει στη μετοχική τους σύνθεση. Έτσι πχ ένα Ιαπωνικό προϊόν μπορεί να κατασκευάζεται στην Αγγλία, ή κάτι Γερμανικό να φτιάχνεται στη Τσεχία και ούτω καθεξής. Αυτό όμως ανατρέπει τη θεωρία του «έκαστος στο είδος του» γιατί οι κινήσεις αυτές γίνονται με κύριο στόχο τη συμπίεση του κόστους και την αύξηση των κερδών για τους επενδυτές με κυριότερη συνέπεια την κάθετη πτώση της ποιότητας εις βάρος του καταναλωτή, αφού οι άλλες χώρες πιθανόν δεν έχουν την ίδια τεχνογνωσία με τη μητρική χώρα της εταιρίας στη κατασκευή των προϊόντων.

Όλα πλέον μοιάζουν τόσο πολύ μεταξύ τους, που δύσκολα ξεχωρίζει κάποιος σημαντικές διαφορές σε ένα προϊόν σε σύγκριση με κάποιο άλλο. Επειδή όμως στις δύσκολες εποχές που μας βρήκαν, τα χρήματα του ο καθένας δεν τα βρήκε στο δρόμο, σε ένα πράγμα αξίζει να επενδύσουμε. Αυτό είναι τo πώς σε αντιμετωπίζει μία εταιρία αφού αποκτήσεις ένα προϊόν της. Στο περίφημο «after sale» αναφέρομαι. Είναι απίστευτη η ψυχική ταλαιπωρία που μπορεί να υποστεί ο καταναλωτής, αν δεν κάνει τη σωστή επιλογή. Ευτυχώς ακόμη υπάρχουν εταιρίες που σέβονται το καταναλωτικό κοινό.

Έτσι αξίζει να στηρίζουμε «τίμιες» εταιρίες σε κάθε αγορά μας, ακόμη και αν χρειαστεί να πάρουμε ένα αγαθό λίγο υποδιέστερο σε κάποιες λεπτομέρειες, έναντι ενός άλλου που όμως η εταιρία που το παράγει θα σε κάνει να καταλάβεις πως είναι αφερέγγυα και αναξιόπιστη στην όποια δυσκολία τύχει.

Δυστυχώς πολλές φορές πάνω στον ενθουσιασμό μας, στην έξαψη της στιγμής της αγοράς, δεν δίνουμε τη δέουσα σημασία σε αυτή τη λεπτομέρεια, με αποτέλεσμα να πέφτουμε θύματα ορισμένων που θεωρούν πως το δικαίωμα του καταναλωτή στην εκπλήρωση των όρων της εγγύησης είναι προνόμιο.

Ας οδηγήσουμε στο περιθώριο τις εταιρίες που παρουσιάζουν συμπεριφορά αρπακτικών. Κατανοώ πως η αγορά της Ελλάδος είναι σχετικά μικρή για να επηρεάσει το τζίρο των πολυεθνικών όμως ας κάνουμε μία αρχή. Αν κάνουμε τις όποιες αγορές μας συνειδητοποιημένα, όλοι στο τέλος θα είναι κερδισμένοι και θα ανακτήσουμε ως καταναλωτές το σεβασμό που δεν μας δείχνουν σήμερα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: