Πέμπτη, 24 Δεκεμβρίου 2009

Άγιος Βασίλης

Δεν γίνεται αυτές τις γιορτινές ημέρες να μην αναφερθούμε στον Άγιο Βασίλη. Τον συναντάμε παντού σε παιδικές ιστορίες, ταινίες, διαφημίσεις, στολισμούς και γενικά αποτελεί μία χαρούμενη νότα και βασικό συντελεστή του εορτασμού των Χριστουγέννων. Μικροί και μεγάλοι σε όλον τον κόσμο περιμένουν ο καθένας με τον δικό του τρόπο τον δικό τους Αϊ Βασίλη. Ας δούμε όμως ποιος πραγματικά είναι ο Άγιος Βασίλης μέσα από τη Λαογραφία.
Ο Άγιος Βασίλης ή Αϊ-Βασίλης αποτελεί σήμερα μια διεθνή λαογραφική μορφή η οποία διανέμει δώρα σε παιδιά και ενηλίκους που υπήρξαν "καλοί" κατά τη διάρκεια του χρόνου. Είναι κυρίαρχο πρόσωπο του εορτασμού της πρωτοχρονιάς και των Χριστουγέννων. Η γνωστή παρουσία του με κόκκινη στολή, λευκή γενειάδα, πάντα χαμογελαστός με το σάκο με τα δώρα, πάνω σε έλκηθρο που το σέρνουν ζωηρά ελάφια ή τάρανδοι αποτελεί σήμερα σε παγκόσμια κλίμακα τον πλέον αγαπημένο ήρωα των παιδιών τις ημέρες αυτών των εορτών ακόμη και σε χώρες μη Χριστιανικές. Ξεκινά κάθε χρόνο από χώρα του Βορρά, παραμονές πρωτοχρονιάς, για να χαρίσει δώρα σε όλα τα παιδιά της γης.
Είναι ακριβώς ο ίδιος ο "Πατέρας των Χριστουγέννων" των Άγγλων, ο "Περ Νοέλ" των Γάλλων, ο "Σίντερ-Κλάας" των Ολλανδών, ο "Βάιναχτσμαν" των Γερμανών, ο "Λαμ-Κουνγκ-Κουνγκ" (= ο Καλός γερο-πατέρας) των Κινέζων, ο "Χοτέισο" των Ιαπώνων.
Προέλευση της μορφής του
Η σημερινή μορφή του Άϊ-Βασίλη με την κόκκινη στολή και την άσπρη γενιάδα άρχισε να γίνεται δημοφιλής το 1931 όταν η γνωστή αμερικάνικη εταιρεία αναψυκτικών Coca-Cola παρουσίασε τον Αϊ-Βασίλη με πρωτοχρονιάτικα δώρα τα προϊόντα της εταιρείας στα χρώματα βεβαίως εκείνης. Περίπου στη σημερινή του μορφή τον φαντάστηκε πρώτος ο Αμερικανός σκιτσογράφος Τόμας Νάστ αλλά η Coca-Cola ανέθεσε σε έναν άλλον Αμερικανό καλλιτέχνη τον Χάντον Σάνμπλομ να τον σχεδιάσει. Η διαφήμιση δε αυτή υπήρξε εμπορικά τόσο επιτυχής που έμελλε να γίνει σήμα δημοτικότητάς της ανά τον κόσμο. Η μορφή όμως του Αϊ-Βασίλη όπως περίπου είναι σήμερα ήταν γνωστή μερικά χρόνια νωρίτερα από το 1931.
Όπως γράφει στο βιβλίο του «Χριστουγεννιάτικα και των γιορτών» ο καθηγητής Λαογραφίας Δημήτρης Λουκάτος
Ο σημερινός Αι-Βασίλης είναι δημιούργημα του αγγλοσαξονικού κόσμου και απηχεί την νοοτροπία του. Ο Αι-Βασίλης αυτός γεννήθηκε αρχές του 19ου αιώνα από έναν αστό προτεστάντη καθηγητή, τον Κλημέντιο Κλάρκ Μούρ πού έγραψε για τα παιδιά του μια ιστορία με ήρωα έναν Αι-Βασίλη, την The Night Before Christmas και δημοσιεύθηκε την 23 Δεκεμβρίου του έτους 1823 στην εφημερίδα « Sentinel» .
Η ιστορία αυτή εικονογραφήθηκε από τον πατέρα του χιουμοριστικού αμερικανικού σχεδίου Τόμας Νάστ, ο οποίος ήταν γερμανικής καταγωγής και δανείστηκε στοιχεία από την γερμανική λαϊκή παράδοση των Χριστουγέννων αλλά και την παραδομένη μορφή του πλανόδιου γερμανού εμπόρου. Υπάρχουν αναλύσεις σύμφωνα με τις οποίες « ο Άγιος Βασίλης γεννήθηκε κατά τη διάρκεια του αμερικανικού Εμφυλίου, όταν ο Νάστ εργαζόταν στο Harper's Weekly, στο μεγαλύτερο περιοδικό της εποχής, και του είχε ανατεθεί να απεικονίζει με αλληγορικές εικόνες τα δρώμενα του πολέμου. Μία από αυτές ήταν "ο Άγιος Βασίλης στο στρατόπεδο", όπου παρουσιάζεται για πρώτη φορά ο Άγιος με τα χαρακτηριστικά ενός ευτραφούς άνδρα, ολοστρόγγυλου και ροδαλού, καλυμμένου από άστρα, ο οποίος μοίραζε δώρα σε ένα στρατόπεδο των Βορείων. Ο Άγιος Βασίλης του Νάστ δεν εξελίχθηκε, παρέμεινε ο ίδιος με το κόκκινο κουστούμι με τα λευκά γουνάκια, την άσπρη γενιάδα και τα παιχνίδια του. Με αυτό το σκίτσο, τα Χριστούγεννα έγιναν ημέρα αργίας και ο Άγιος Βασίλης αναγορεύτηκε σε τοπική θεότητα - καλόκαρδο πνεύμα που αντιπροσώπευε την ευημερία και την οικογενειακή ζωή των Βορείων, σε αντίθεση με το μύθο της ιπποτικής παράδοσης και της βαθύτατα ιθαγενούς κουλτούρας του Νότου. Βασισμένος στην επιτυχία που γνώρισε το έργο του το 1862, ο Νάστ συνέχισε να παράγει σχέδια του Άγιου Βασίλη κάθε Χριστούγεννα κατά την περίοδο του Εμφυλίου Πολέμου. Και η σύλληψή του έγινε αποδεκτή, διότι έδωσε στην παραδοσιακή ασκητική αυστηρή και αποστεωμένη εικόνα του Father Christmas του Pelze - Nicol και του Pere Noel, μια άλλη διάσταση που αντικατόπτριζε την αφθονία και την ευμάρεια. Ο δικός μας άγιος Βασίλης
ήταν ένας καθαρά πρωτοχρονιάτικος άγιος, κάτι ανάμεσα στον πραγματικό Ιεράρχη της Καισαρείας και σ' ένα πρόσωπο συμβολικό του Ελληνισμού, που ξεκινούσε από τα βάθη της ελληνικής Ασίας, κι έφτανε την ίδια μέρα σ' όλα τα πλάτη, από τον Πόντο ως την Επτάνησο κι από την Ήπειρο ως την Κύπρο. Ξεκινούσε σαν μεσαιωνικός πεζοπόρος, αμέσως ύστερα από τα Χριστούγεννα, με το ραβδί στο χέρι και περνούσε απ' τους διάφορους τόπους, καλόβολος πάντα και κουβεντιαστής με όσους συναντούσε. Δεν κρατούσε κοφίνι στην πλάτη του ούτε σακί φορτωμένο με δώρα. Εκείνο που έφερνε στους ανθρώπους ήταν περισσότερο συμβολικό η καλή τύχη ιδιαίτερα κι η ιερατική ευλογία του.
Ιστορικά στοιχεία
Για τους Ορθόδοξους χριστιανούς ο Αϊ-Βασίλης ανάγεται στον Μέγα Βασίλειο, ο οποίος έζησε στη Καππαδοκία και αφιέρωσε σχεδόν όλη του τη ζωή στη βοήθεια προς τον συνάνθρωπο και που θεωρείται στη παγκόσμια ιστορία ως ο εμπνευστής αλλά και πρώτος δημιουργός της οργανωμένης φιλανθρωπίας. Σύμφωνα με την παράδοση, ο Μέγας Βασίλειος ήταν ψηλόλιγνος, με μαύρα μάτια και γένια. Ακόμη και ο Άγιος Νικόλαος στην Ορθόδοξη παράδοση αγιογραφείται ως ισχνός ασπρογένης γέροντας. Ο Μέγας Βασίλειος πέθανε την 1η Ιανουαρίου του 379μχ. Αυτή η ημερομηνία, ημέρα θανάτου του, διατηρούμενη στη παράδοση, θεωρήθηκε (πρώτα) απ΄ όλους χριστιανικούς λαούς ότι φέρνει ευλογία και καλή τύχη στη νέα χρονιά. Στα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς πέρα από τα παινέματα κύριο πρόσωπο είναι ακριβώς ο Μέγας Βασίλειος για το έργο του οποίου γίνεται υπενθύμιση στον σπιτονοικοκύρη ώστε να επαναλάβει επ΄ ωφελεία βεβαίως των παιδιών που ψάλλουν αυτά.
Στη Δύση το πρόσωπο του Αγίου Βασιλείου έχει ταυτιστεί με την ιστορία του Αγίου Νικολάου που φημιζόταν για τη γενναιοδωρία του. Στην ιστορία του Αγίου Νικολάου οι βόρειοι λαοί έχουν προσθέσει στοιχεία των δικών τους παραδόσεων (τάρανδοι, έλκηθρο, άστρο του Βορρά, μεγάλες κάλτσες κλπ) μια κουλτούρα που τον συνοδεύει μέχρι και σήμερα. Στα ελληνικά δεδομένα η μετατροπή αυτή φαίνεται να πέρασε περίπου στη δεκαετία του 1950-1960, κυρίως στον αστικό πληθυσμό από τους "συγγενείς" μετανάστες που με τις ευχητήριες κάρτες τους εισήγαγαν τον "Δυτικό" Άϊ-Βασίλη.
Στην Δύση υπήρχε άλλος τύπος του δικού μας Αι-Βασίλη. Στην Ευρώπη και ιδίως στην Ολλανδία ήταν ο Sinter Klaas, ο οποίος ήταν ο προστάτης των ναυτικών, των εμπόρων και των παιδιών, έτσι όπως αυτός λατρεύτηκε στις κάτω Χώρες, κυρίως από τον 12ο αιώνα και μετά. Τον 17ο αιώνα Ολλανδοί Καλβινιστές μεταναστεύοντας στην Αμερική έπαιρναν μαζί τους και την εικόνα του Αγίου Νικολάου και έγινε ο Saint Nick και ο Santa Claus. Μετακινήθηκε όμως μερικές εβδομάδες αργότερα για να επισκεφθεί τα παιδιά την παραμονή των Χριστουγέννων. Ο τύπος αυτός ταξίδευσε και σε άλλες Χώρες. Γύρω στα 1870 η γλυκιά και γενναιόδωρη μορφή του ταξίδεψε και στην Βρεταννία, όπου και συγχωνεύτηκε με τον σκανδιναβικής προέλευσης, πατέρα των Χριστουγέννων και γέννησε μύθους, θρύλους, τραγουδάκια και αξεπέραστες συνήθειες. Ταυτιζόμενος ο Saint Nick, με τον Santa Claus και τον Father Christmas μεταφέρθηκε στην Αμερική από τους Ευρωπαίους μετανάστες και όπως ήταν επόμενο εκεί αλλάζει μορφή, αποκτά την μορφή του καλοθρεμμένου και ολοπόρφυρου αγίου, που επειδή δεν μπορεί να ζει στις χιονισμένες πλαγιές του Άσπεν ή του Βερμόντ για λόγους παραδοσιακής αλλά και εμπορικής αποστασιοποίησης μένει κάπου στον Βόρειο Πόλο» .
Άϊ-Βασίλης και καμινάδες
Η παράδοση σύμφωνα με την οποία ο Αι-Βασίλης περνά μέσα από καμινάδες για να δώσει δώρα στα παιδιά προέρχεται από το ποίημα του Κλέμεντ Μούρ με τίτλο « μία επίσκεψη του Αγίου Νικόλα», ο οποίος « δανείστηκε την ιδέα της καμινάδας, μαζί με την ιδέα του έλκηθρου και των οκτώ ελαφιών που το σέρνουν, από ένα φινλανδικό παραμύθι».
Το Gorilaki εύχεται χαρούμενα Χριστούγεννα σε όλους.

Πηγές: http://el.wikipedia.org/
http://www.paidika.gr/
Βιβλίο «Χριστουγεννιάτικα και των γιορτών» του καθηγητή Λαογραφίας Δημήτριου Λουκάτου.

Σάββατο, 5 Δεκεμβρίου 2009

Η κλιματική αλλαγή απειλεί τους Εθνικούς Δρυμούς

Η συγκεκριμένη δημοσίευση κέρδισε στον διαγωνισμό Best Post Awards ‘09 στην κατηγορία περιβάλλον!

"Η κλιματική αλλαγή απειλεί τους Εθνικούς Δρυμούς" αυτό είναι το συμπέρασμα που βγαίνει από τις μελέτες που γίνονται και μας κρουν το κώδωνα του κινδύνου σχετικα με τις επιπτώσεις για το τι πρόκειται να συμβεί την επόμενη μέρα σχετικά με τις κλιματικές συνθήκες και τις συνέπειες τους στις δασικές περιοχές.

Οι συνέπειες της δραμάτικης αλλαγής των καιρικών συνθηκών προβλέπουν ότι θα αυξηθούν οι μέρες με μεγάλο κίνδυνο εμφάνισης πυρκαγιάς σε όλες τις δασικές εκτάσεις από 5 έως 15 μέρες και ότι θα αυξηθεί η θερμοκρασία το καλοκαίρι περίπου έως 20 βαθμούς . Οι βροχερές μέρες θα μειωθούν δραματικά και αυτό θα επηρεάσει το οικοσύστημα μας και κάθε μορφή ζωής στα δάση και όχι μόνο.

Γενικά όλα αυτά θα προσβάλουν τις δασικές περιοχές με αστάθειες στο τομέα των πυρκαγιών και των ασθενειών καθώς θα βάλλουν σημαντικά στο να αποξηρανθεί σταδιακά το τοπίο αλλά και να αναταραχθεί ο κύκλος της ζωής μέσω των ζωών και των φυτών.

Πολλοί φορείς της κοινωνίας μας πρέπει να δραστηριοποιηθούν και να λάβουν κάθε αναγκαίο μέτρο προκείμενου να εξασφαλίσουμε μια σταδιακή ομαλότητα και να αποφύγουμε την επερχόμενη καταστροφική αλλαγή.

Πρώτα από όλα μπορούμε να αναδιαμορφώσουμε την προστασία των δασικών εκτάσεων με επιπρόσθετη φύλαξη από φορείς της πολιτείας, να ενισχύσουμε κάθε εθελοντικό φορέα προστασίας δασικών εκτάσεων αλλά και πάνω από όλα να αποκτήσουμε περιβαλλοντική συνείδηση ώστε να καθυστερήσουμε τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής όσο το δυνατόν περισσότερο μιας και κατά την προσωπική μου άποψη έχει επέλθει ένα τέλμα πλέον.

Όλοι μαζί μπορούμε να κάνουμε κάτι για το μέλλον του πνεύμονα του πλανήτη μας.

Παρίσι για τρελό shopping και αξέχαστες εμπειρίες

Παρίσι μια μαγευτική μεγαλούπολη που τα Φώτα της μας παραπέμπουν σε κόσμους ονειρικούς και μαγεμένους. η πόλη του φωτός πήρε το όνομα της όταν οι κύριες λεωφόροι της άναψαν τα λαμπιόνια τους για πρώτη φορά το 1828 και από τότε μας ταξιδεύον στο κοσμοπολίτικο αέρα της πόλης.

Σαν πόλη φημίζεται για την ομορφιά της αλλά και για τους διάσημους οίκους μόδας καθώς και τα αμέτρητα μαγαζιά που μπορείτε άνετα να κάνετε τα ψώνια σας ανάμεσα σε 80.000 χιλιάδες φίρμες που σίγουρα θα σας ξετρελάνουν….

Σας προτείνω λοιπόν να ξεκινήσετε με περιοχή που αποπνέει έναν αέρα πολυτελείας την πλατεία βαντόμ που μπορείτε να ξεκουραστείτε σε ένα από τα γραφικά café της αλλά και να ψωνίσετε ανάμεσα από bulgari , cartier και dior που λίγο λίγο θα αδειάζουν το πιστωτικό σας λογαριασμό… ωστόσο μπορείτε να τριγυρίσετε και σε καταστήματα ρούχων όπως Armani,Channel και Benetton.

Ύστερα από την πολύωρη ξενάγηση αλλά και τα κουρασμένα χέρια σας από τις φορτωμένες με ψώνια τσάντες ίσως θελήσετε να ξεκουραστείτε με ένα διάλειμμα στο μπαρ του ξενοδοχείου ριτζ σε κάποιο από τα πολλά νεανικά και τρεντυ καφέ.

Το Παρίσι είναι η μόδα λένε πολλοί όποτε επιβάλετε να ντυθείτε ανάλογα όταν το επισκεφτείτε αν και ένα παπούτσι αθλητικά θα σας είναι ιδιαίτερα χρήσιμο ειδικά αν σκέφτεστε να επισκεφτείτε κάθε δρομάκι του ή το Λούβρο. Επισκεφτείτε οπωσδήποτε τον Πύργο του Άιφελ και την Παναγία των Παρισίων που η ατμόσφαιρα ειδικά όταν λειτουργεί είναι ιδιαίτερα κατανυκτική και ιδιαίτερη.

Γενικά μπορεί να πει κανείς ότι το Παρίσι είναι σαν μια φωτογραφία… αξίζει παραπάνω από χίλιες λέξεις και ταυτόχρονα συνεπαίρνει τους επισκέπτες τους… Και όπως έλεγε παλιότερα ένα διαφημιστικό σλόγκαν κανείς δεν μπορεί να πάει μόνο μία φορά…πρέπει απαραιτήτως να δεις και άλλη μία τουλάχιστον είναι κάτι που μόνο οι γάλλοι το έχουν περιγράψει σωστά με μια δική τους έκφραση Déjà vu!